Σάββατο 19 Δεκεμβρίου 2009

Eργαλείο ισότιμης συνύπαρξης μαθητών με ειδικές και μη εκπαιδευτικές ανάγκες

Εκπαιδευτική καινοτομία χωρίς αποκλεισμούς και εξαιρέσεις. Διακρίσεις στην Ευρώπη, εντός Ελλάδας στα αζήτητα

Το εκπαιδευτικό εργαλείο “ΤΕΧΝΟ-ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ” που εμπνεύστηκαν και δημιούργησαν πριν τρεισήμισι χρόνια τεχνοκράτες του ΤΕΙ Χαλκίδας σε συνεργασία με επιστήμονες του ερευνητικού κέντρου “Δημόκριτος”, είναι με τέτοια λογική σχεδιασμένο ώστε να εντάσσει επί ίσοις όροις στην διαδικασία της γνώσης τους μαθητές, με αναπηρία/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και μη. Όλους, δίχως την παραμικρή εξαίρεση.

Η εκπαιδευτική καινοτομία εξ’’ ορισμού δεν πρέπει να απευθύνεται σε “λίγους και εκλεκτούς”, βασικό της ζητούμενο είναι η εξοικείωση των μαθητών με το αυτονόητο. Η ΤΕΧΝΟ-ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της παραπάνω αρχής. Απευθύνεται σε μαθητές 6-18 ετών που εργάζονται σε ομάδες των 4-5. Πρώτη ύλη της δουλειάς τους είναι απαξιωμένα και ανακυκλώσιμα υλικά: Πλαστικά μπουκάλια αναψυκτικών, σπάγγοι, χαρτόνι χοντρό, λαστιχάκια, κεσεδάκια από γιαούρτι . Προϊόν της δουλειάς είναι εύχρηστες πειραματικές συσκευές (αντλίες νερού, βαθμονομημένες ζυγαριές, τηλεσκόπια, οχήματα εμπρόσθιας ή οπίσθιας κίνησης και πολλά άλλα) οι οποίες κατόπιν αξιοποιούνται για την εκτέλεση αυτού που στην επιστήμη ονομάζεται “ολοκληρωμένη σειρά πειραμάτων”. Ξεκινώντας από την διατύπωση υπόθεσης και οργάνωση του πειράματος, συνεχίζοντας με συλλογή μετρήσεων – διερεύνηση επαναληψιμότητας – κατασκευή διαγραμμάτων – αξιολόγηση αποτελεσμάτων, ολοκληρώνοντας με την διατύπωση των συμπερασμάτων.

Μια πλήρης αλυσίδα παραγωγής-γνώσης το “σκεπτικό” της οποίας υπηρετεί μιά κρίσιμη αρχή : Μετέχουν σ’ αυτή όλοι οι μαθητές ανεξαρτήτως του επιπέδου γνώσεών τους και της σχολικής τους επίδοσης, από κοινή αφετηρία-μηδενική βάση, επί ίσοις όροις. “Όχι απλώς είναι δυνατή αλλά και επιβεβλημένη η συνύπαρξη εντός της ομάδας εργασίας μαθητών με αναπηρία και μη, μιάς και συνεπάγεται αλληλοαποδοχή μέσα από την διαδικασία της γνώσης. Την πιό ουσιαστική ανθρώπινη διαδικασία ...” μας λέει ο εκ των εμπνευστών της ΤΕΧΝΟ-ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ καθηγητής ΤΕΙ Χαλκίδας δρ. Αντώνης Μπαλντούκας , δηλώνοντας παράλληλα “μάλλον απαισιόδοξος” αναφορικά με τον βαθμό αξιοποίησης του καινοτόμου εκπαιδευτικού εργαλείου του από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Δεν έχει άδικο. Εδώ και δύο χρόνια έχει προταθεί η ένταξη της ΤΕΧΝΟ-ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ στα προγράμματα σχολικών σπουδών, και από πλευράς υπουργείου παιδείας δεν έχει γίνει το παραμικρό προς αυτή την κατεύθυνση βήμα, πέραν της αποστολής μίας τυπικής εγκυκλίου που απλώς ενημερώνει για την ύπαρξή της! Και ενώ εντός συνόρων το “εργαλείο” παραμένει αναξιοποίητο, έξω ως συνήθως ... πάμε καλά.

Η ΤΕΧΝΟ-ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ έχει επιλεγεί από την Γενική Γραμματεία Έρευνας Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) του υπουργείου ανάπτυξης ως μόνιμος αντιπρόσωπος της χώρας στις σημαντικές επιστημονικές εκδηλώσεις που γίνονται σε ευρωπαϊκές πόλεις και έχει αποσπάσει σειρά διακρίσεων. Κορυφαία όλων, το πρώτο βραβείο (Οκτώβριος 2008) στο διάσημο φεστιβάλ Επιστήμης και Τεχνολογίας της Γένοβας, που συνοδεύτηκε από πλήθος προτάσεων ευρωπαϊκών επιστημονικών και εκπαιδευτικών ινστιτούτων για αξιοποίηση-ένταξη του “εργαλείου” στα εκπαιδευτικά συστήματα των δικών τους χωρών. Οι εμπνευστές της ΤΕΧΝΟ-ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ανθίστανται, ευελπιστώντας ότι το εκπαιδευτικό εργαλείο τους που μέχρι σήμερα χρησιμοποιείται μόνο ως TOP MODEL των επιστημών για την κατάκτηση διεθνών διακρίσεων, κάποια στιγμή θα αξιοποιηθεί ουσιαστικά από την χώρα τους.

¦ Το σχόλιό μας: Στην θεωρία, η ένταξη όλων των παιδιών επί ίσοις όροις στο γενικό εκπαιδευτικό πλαίσιο, επικοινωνείται από τους εκάστοτε υπουργούς παιδείας ως βασικός στόχος-αναγκαιότητα. Στην πράξη, όλα τα διαθέσιμα εργαλεία που θα μπορούσαν να την υποστηρίξουν προκλητικά αγνοούνται, ούτε καν αξιολογούνται στην εφαρμογή τους. Ακόμα και αυτά που απαιτούν ελάχιστο κόστος ή προσαρμογές. Η ΤΕΧΝΟ-ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ αποτελεί τρανταχτό παράδειγμα. Μπορεί να φιλοξενηθεί σε μία οποιαδήποτε αίθουσα δεν χρειάζεται ειδικά διαμορφωμένους χώρους. Σε ότι δε αφορά τις εργατοώρες, για την εφαρμογή μιάς “ολοκληρωμένης σειράς πειραμάτων” που μυεί επί ίσοις όροις μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και μη στα μυστικά του κύκλου της γνώσης, δύο έως τρεις ανά εβδομάδα είναι υπεραρκετές. Φτάνουν και περισσεύουν...
Πηγή Πληροφοριών: www.enet.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου