Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2009

ΑΜΕΑ καταδικασμένα σε ισόβια δεσμά

Άρθρο της εφημερίδας «Η βραδυνή της Κυριακής» της 29ης Νοεμβρίου 2009.

Ανάλγητο το ελληνικό κράτος, που στερεί την πρόσβαση στην εκπαίδευση, στην
εργασία και στη διασκέδαση από χιλιάδες συμπολίτες.

Της ΝΙΚΟΛΕΤΑΣ ΤΖΩΡΤΖΗ

Σχεδόν 1 εκατομμύριο άνθρωποι σε όλη την Ελλάδα αναγκάζονται να ζουν
κλεισμένοι στα σπίτια τους ή να κινούνται με δυσκολία μέσα στις πόλεις, να
μην μπορούν να έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση, στις δημόσιες υπηρεσίες,
στην εργασία. Πρόκειται για τα Άτομα με Αναπηρίες (ΑΜΕΑ), που αποτελούν το
10% τού πληθυσμού τής χώρας μας, η οποία θεωρείται η χειρότερη σε
προσβασιμότητα μεταξύ των χωρών τής Ε.Ε. Αρκεί να επισημάνουμε ότι τα
κέντρα που εξετάζουν τα άτομα με αναπηρία για να λάβουν σχετική
γνωμοδότηση για την αναπηρία τους, δεν είναι προσβάσιμα!

Δεν διεκδικούν τίποτα παραπάνω παρά το αυτονόητο δικαίωμά τους
-κατοχυρωμένο από το Σύνταγμα- για αυτοδιάθεση και πρωτοβουλία. Από κάποια
«ιδιοτροπία» της τύχης, συνήθως άνθρωποι υγιείς βρέθηκαν ξαφνικά
καθηλωμένοι στο αναπηρικό καροτσάκι ή με προβλήματα όρασης στερούμενοι τις
απλές χαρές τής καθημερινής ζωής, πέρα από την οδύνη της ίδιας τής
αναπηρίας. Συχνά μάλιστα, δεν είναι τόσο τα κινητικά ή τα προβλήματα
όρασης που εμποδίζουν τους ανθρώπους αυτούς να ζήσουν μια όσο το δυνατόν
«φυσιολογική» ζωή και τους οδηγούν σε κοινωνικό αποκλεισμό, όσο η
προβληματική υποδομή των δρόμων, η ελλιπής παροχή υπηρεσιών, σε συνδυασμό
με μία αδιαφορία που σκοτώνει, μια απαξιωτική αντιμετώπιση των «υγιών»
συμπολιτών που τους αγνοούν επιδεκτικά, συμπεριφερόμενοι σα να μην
υπάρχουν. Από τη στιγμή που θα περάσουν το κατώφλι του σπιτιού τους,
καλούνται να αντεπεξέλθουν σε διάφορες προβληματικές καταστάσεις.
Πεζοδρόμια κατειλημμένα από αυτοκίνητα και δίκυκλα, εμπορεύματα
καταστημάτων και περιπτέρων, τραπεζάκια καφενείων ή εστιατορίων, διαφόρων
ειδών έργα, είναι μερικές από τις παγίδες που καιροφυλακτούν σε κάθε βήμα
τους. Ακόμη και οι λωρίδες-οδηγοί που φτιάχτηκαν στα πεζοδρόμια με αφορμή
τους Ολυμπιακούς Αγώνες, ή έχουν καταστραφεί ή, ακόμα χειρότερα, έχουν
κατασκευαστεί λάθος, με αποτέλεσμα να οδηγούν ακόμη και σε περίπτερα. Η
κυκλοφορία στα πεζοδρόμια της πόλης ακόμα και για τους πεζούς είναι
ιδιαίτερα δύσκολη και επικίνδυνη, πόσο μάλλον για τους ανθρώπους με
κινητικά προβλήματα. Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν οι υποδομές -έστω και
υποτυπώδεις- για τη διευκόλυνση στην κίνηση των ανθρώπων αυτών, η πρόσβασή
τους σε δημόσιες υπηρεσίες, σε κοινωωφελείς οργανισμούς, τράπεζες, καθώς
και σε κοινόχρηστους χώρους οικισμών, καθίσταται δύσκολη.

Τα άτομα με αναπηρία αποκλείονται και στον τομέα της εκπαίδευσης, είτε ως
αποστέρηση της εισόδου στην εκπαιδευτική διαδικασία είτε ως έξοδο
προκαλούμενη από τις ίδιες τις ισχύουσες διαδικασίες. Μόνο το 2% των ΑΜΕΑ
τελειώνει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και το 78% από αυτούς, που είναι
έτοιμοι να μπουν στην παραγωγική διαδικασία, είναι άνεργοι. Δεν υπάρχουν
δημόσια κέντρα αποκατάστασης και οι άνθρωποι αναγκάζονται να πηγαίνουν στο
εξωτερικό, όπου η κάθε μέρα παραμονής τους στοιχίζει 1.300-1.400 ευρώ.

Στον τομέα της υγείας, τα άτομα με χρόνια πάθηση, ως καθημερινοί χρήστες
των υπηρεσιών υγείας, αντιμετωπίζουν προβλήματα πρόσβασης και ασφάλισης,
καθώς και προβλήματα λόγω έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού και ποιοτικών
υπηρεσιών. Στον τομέα της πρόνοιας και της κοινωνικής φροντίδας, η έλλειψη
παροχής υποστηρικτικών υπηρεσιών οδηγεί στον αποκλεισμό των ατόμων με
αναπηρία και των οικογενειών τους και σε αρκετές περιπτώσεις στον
εγκλεισμό των ατόμων στα σπίτια τους και σε ιδρύματα κλειστής περίθαλψης.


Πεζοδρόμια

Με αφορμή και τους Ολυμπιακούς Αγώνες, η ανάπλαση μέρους των πεζοδρομίων
της πρωτεύουσας με νέες πλακοστρώσεις, ειδικές διόδους τυφλών και ράμπες
για πρόσβαση ατόμων με κινητικά προβλήματα, ήταν κάτι σημαντικό. Όμως, εν
μέρει, ακυρώνεται από την προχειρότητα και την απουσία ολοκληρωμένου
σχεδιασμού (καπάκια των ΔΕΚΟ και κάθε είδους κολόνες τοποθετούνται ακριβώς
πάνω σε διαδρόμους όδευσης τυφλών), ενώ τα προβλήματα που δημιουργούν τα
στενά και κακότεχνα πεζοδρόμια δεν εξαλείφθηκαν με τις νέες πλάκες. Οι
καφετέριες απλώνουν τα τραπεζοκαθίσματά τους, οι ράμπες καταλαμβάνονται
από αυτοκίνητα και δίκυκλα.

Ενώ έχουμε τα ίδια ποσοστά ατόμων με αναπηρία, δεν έχουμε τις ίδιες
υποδομές με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Το Υπουργείο Εσωτερικών στέλνει
συνεχώς εγκυκλίους ζητώντας από τις υπηρεσίες να φροντίσουν για τη
βελτίωση των υπηρεσιών, αλλά το αγνοούν. Προβάλλουν ως δικαιολογία το
γεγονός ότι τα κτήρια στα οποία στεγάζονται είναι ενοικιαζόμενα.

Να σημειώσουμε ότι για την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του προβλήματος της
προσβασιμότητας των ατόμων με ειδικές ανάγκες σε δημόσια κτήρια, ζητήθηκε
από όλες τις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες να υποβάλουν προγράμματα
προώθησης της προσβασιμότητας, καθώς και χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του, με
τη σαφή επισήμανση ότι σε περίπτωση μη συμμόρφωσης θα επιληφθούν και οι
αρμόδιοι ελεγκτικοί μηχανισμοί τού κράτους για την επιβολή των
προβλεπόμενων κυρώσεων.


ΥΠΟΔΟΜΕΣ
Αεροδρόμια χωρίς ράμπες

Για τα άτομα με αναπηρία, η ωραιότερη εποχή τού χρόνου, το καλοκαίρι,
σημαίνει ταλαιπωρία, άγχος και απογοήτευση. Κι αυτό διότι πολλά λιμάνια,
αεροδρόμια, δωμάτια και παραλίες στην Ελλάδα δεν διαθέτουν τις κατάλληλες
υποδομές προκειμένου να εξασφαλίσουν διακοπές χωρίς προβλήματα. Με
εξαίρεση το «Ελευθέριος Βενιζέλος», η πλειονότητα των υπόλοιπων
αεροδρομίων δεν διαθέτει ράμπες. Αλλά και στις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις,
τα πράγματα δεν είναι καλύτερα, με εξαιρέσεις βέβαια τα πλοία νεότερης
ηλικίας. Τα περισσότερα πλοία, κυρίως τα συμβατικά - παλιάς τεχνολογίας
δεν διαθέτουν καμία υποδομή για την πρόσβαση των πολιτών με αναπηρίες. Δεν
έχουν ράμπες ή ασανσέρ για να ανέβουν στο κατάστρωμα. Σε ορισμένες
περιπτώσεις δε, τα άτομα με αναπηρίες παραμένουν στο γκαράζ καθ΄ όλη τη
διάρκεια του ταξιδιού!

Αλλά και πολλά ξενοδοχεία δεν έχουν ακόμη πρόσβαση σε άτομα με αναπηρία.
Και όσα έχουν, υπάρχει δυσκολία να προσεγγίσουν τη θάλασσα. Κάτι το οποίο
σημαίνει ότι η μόνη εναλλακτική λύση είναι τα άτομα αυτά να μείνουν
κλεισμένα στο δωμάτιο του ξενοδοχείου. Όπως αναφέρουν και οι σύλλογοι
αναπήρων, πρόβλημα αποτελεί και η ενοικίαση αναπηρικού αυτοκινήτου στους
τουριστικούς προορισμούς.


Πηγή: Εφημερίδα «Η βραδυνή τής Κυριακής»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου